Jak jezdit na zasněžené a zledovatělé vozovce? 

Řidiči v České republice mají povinnost zimních pneumatik u svého automobilu v období od 1. 11. do 31. 3. Ať si o zákoně myslíte cokoli nebo si dokonce říkáte, proč za slunečného zimního dne nevyjet na pneumatikách letních, je dobré tento zákon nepřehlížet. Když už ne kvůli svému vlastnímu bezpečí, tak alespoň kvůli bezpečí ostatních účastníků provozu.

Zimní pneumatiky totiž prokazatelně zlepšují jízdní vlastnosti vozu na čerstvě napadaném sněhu či ranní námraze. I nejlepší řidiči mají s letními pneumatikami na promrzlé zimní vozovce problém. A nemusí býtzrovna plná sněhových jazyků či rozbředlého sněhu. K tomu, abychom přizpůsobili jízdu stavu vozovky, patří nejen zvýšená obezřetnost, dodržování maximální povolené rychlosti, ale také výměna letních pneumatik za zimní.

Například nadměrná rychlost na zasněžené vozovce může způsobit to, že brzdná dráha vozu se zvýší až trojnásobně! Když už se dostanete do situace, kdy je třeba rychle zabrzdit, v žádném případě nenatáčejte kola do žádného směru. Rovná kola dokážou zefektivnit celý brzdicí proces mnohem efektivněji a vyhnete se také případnému smyku a způsobení mnohem rozsáhlejší kolize. V případě, že je možné se překážce vyhnout, přestaňte brzdit, odbočte a brzděte zase až v momentu, kdy jsou kola rovná.

sněhové řetězy

sněhové řetězy

V horských oblastech nebo tam, kde se na vozovce vyskytuje větší množství sněhu, je vhodné použít sněhové řetězy. Nutnost jejich nasazení určuje i zákon, a to prostřednictvím dopravní značky „sněhové řetězy“. Narazíte na ni i mimo horské oblasti, například v některých oblastech Vysočiny. Sněhové řetězy jsou dobrým pomocníkem při rozjíždění i brzdění, při přidávání plynu, a také zabraňují vzniku nebezpečného smyku. I zde je třeba počítat s určitými zvláštnostmi, které jízda se sněhovými řetězy přináší jak při objíždění překážky, tak u jízdy do zatáček. Brzdit je třeba již před najetím do zatáčky a opět platí, že brzdíme pouze tehdy, jsou-li kola vozu rovně. Celkový pohyb auta by měl být plynulý, žádné rychlé trhnutí volantem a neopatrné zrychlování.  

A když už se náhodou dostanete do smyku, je potřeba vědět, co dělat. Smyk může být přetáčivý nebo nedotáčivý. Při přetáčivém smyku dochází k tomu, že zadní část vašeho vozidla se jakoby snaží dostat dopředu. U nedotáčivého smyku ujíždí přední kola ven ze směru jízdy. Základní pravidlo u obou smyků zní: nikdy (!) nedupejte prudce na brzdu. Vždy jen zlehka uberte plyn, sešlápněte spojku a u přetáčivého smyku točte volantem proti směru smyku. U nedotáčivého smyku už stačí srovnat kola.

Takže zachovejte chladnou hlavu, dodržujte dopravní předpisy a nemusíte se bát žádné nehody!